Asuntomessuilla opastetaan vuosittain noin 130 000 kävijää

27.08.2019

Elokuun 11. päivä Kouvolan Pioneeripuistossa päättyneet asuntomessut keräsivät tänäkin vuonna suuren yleisön. Asuntomessut ovat jokakesäinen vetonaula, joka oli tänä vuonna Kouvolassa. PixMill auttoi messuorganisaatiota opastamaan kävijöitä ja esittelemään kumppanien brändit edustavasti.

Asuntomessuja on pidetty jo 50 vuoden ajan. Tänä vuonna teemana oli  uusinta asumista historiallisessa  kasarmimiljöössä. Koska asuntomessuilla vierailee vuosittain noin 130 000 kävijää, alueen läpi kulkeva messureitti on suunniteltava huolella ja viitoitettava selkeästi.

PixMill tuotti asuntomessuille jo toisena vuonna peräkkäin suuren määrän erilaisia opasteita aina vesipisteistä kohtaamispaikkoihin ja lapsiparkkiin. Kauppakeskus Veturista löytyi messujen alla myös PixMillin toteuttama arvontalaatikkoständi.

”Tärkeimmät tuotteet liittyivät kävijöiden opastamiseen, messukumppanien brändäykseen ja alueen yleiseen brändi-ilmeeseen. Esimerkiksi portin näyttelyteltta  ja messutoimisto ovat  Asuntomessujen brändi-ilmeen näköiset”, kertoo messujen operatiivinen johtaja Heikki Vuorenpää.

Kestäviä ja helposti uudelleen käytettäviä opasteita

Messualueella tarvitaan monenlaisia kylttejä, salkolippuja, banderolleja ja lavakankaita. Ulkoalueilla suositaan kestäviä pinnoitteita ja tuotteita, jotka on helppo irrottaa ehjänä, varastoida ja käyttää seuraavana kesänä uudelleen.

”Messujen yleisbrändäyksessä käytettyjen tuotteiden kunto on yhä messujen jälkeen hyvä”, Vuorenpää toteaa tyytyväisenä. Uutta visuaalista viestintää edustivat tänä vuonna kestävät metalliset kolmiotelineet. ”Niihin printataan joka vuosi uusi messualueen kartta.”

Asuntomessuilla nautitaan hauskasta kesälomapäivästä

Messututkimusten mukaan neljäsosa kävijöistä saapuu paikalle vuodesta toiseen. Ennen kaikkea messuille tullaan katsomaan taloja. 30 prosenttia messuvieraista on kiinnostunut  sisustamisesta. Yhtä monelle asuntomessut on hauska tapa viettää kesälomapäivää. Jotta messuvierailu olisi kävijöiden odotusten mukainen, kohteiden esittelyjen pitää olla selkeitä ja opastuksen havainnollista.

”Tärkeimpien palvelujen, kuten kahviloiden ja WC-tilojen, on tärkeää löytyä kulkureitin varrelta helposti”, Vuorenpää korostaa. ”Kaikki yhteistyö niin PixMillin kuin muiden messukumppanien kanssa tähtää hyvään kävijäkokemukseen ja vieraiden viihtymiseen alueella.”

Huimat 90 prosenttia kävijöistä tyytyväisiä messukokemukseen

Asuntomessut on tänäkin vuonna  Suomen suurimpia yleisötapahtumia. 31 päivää kestävät messut keräsivät tänä vuonna keskimäärin n.3650 kävijää joka päivä. Tapahtuman onnistumista mitataan myös medianäkyvyydellä ja messuvieraiden ja kaupallisten yhteistyökumppanien tyytyväisyydellä.

”Sekä messuvieraista  n. 90 prosenttia oli hyvin tai erittäin tyytyväisiä messukokemukseen. Siihen pyrimme joka vuosi”, Vuorenpää sanoo. Hän itse on tyytyväinen myös PixMillin toteutusten laatuun ja kustannustasoon.

”Palvelu on hyvää, tilaukset saapuvat sovitusti ja tarvittaessa päästään nopeampiinkin toimitusaikoihin. Nämä ovat niitä asioita, jotka saavat homman toimimaan. Saamme PixMilliltä kaiken, mitä tarvitsemme, ja tänäkin vuonna kokemus oli pelkästään onnistunut!”