Onko suurempi aina parempi?

27.11.2018

Tulostusalalla tehdään nyt yrityskauppoja tiuhaan tahtiin. Suuruuden ekonomia auttaa tietenkin kapasiteetissa ja materiaalihankinnoissa, mutta siinä piilee myös omat riskinsä. Joskus käy niin, että yhdistymisellä haetaan liian suuria säästöjä ja perusasiat unohtuvat. Myös talojen toimintakulttuureissa on suuria eroja, eivätkä asiat aina toimikaan niin kuin etukäteen on oletettu. Tämän takia ostajan kannattaa tehdä kotiläksynsä huolella ja harkiten.

Kiihtyvästä yrityskaupankäynnistä huolimatta uskon, etteivät pienet toimijat ole häviämässä tulostusalalta mihinkään. Nykyisessä tilanteessa pieni tulostustalo pärjää kilpailussa joko erikoistumalla tai tarjoamalla asiakkailleen vähän kaikkea. Etenkin maaseudulla on edelleen kysyntää ns. graafisen alan sekatavarakaupoille, jotka tulostavat kaiken t-paidoista autoteippauksiin ja painotuotteisiin saman katon alla.

Loppupeleissä yrityskauppojen suurimpia voittajia ovat asiakkaat. Heille suurempi yritys pystyy tarjoamaan laajempia valikoimia, yleensä parempaa palvelua ja kilpailukykyisempiä hintoja. Jättiläisten esiinmarssia seuratessa voi vain miettiä, miten tulostustalojen valtasuhteet jakautuvat jatkossa? Kuka nousee ja kaatuu ensimmäisten joukossa, kenet ohitetaan hiljaa ja huomaamatta?